ATARIKO KURRINKAK
Zabal hartuta, dena da hezkuntza. Ondorio horretara
iritsi naiz orain esku artean duzun liburu hau idaztean.
Ibilbide bitxia izan du liburuak. Hasi, Anjel Lertxundik akuilatuta hasi
nintzen, eskola munduko pasadizo xelebreak -neureak nahiz inorenak- biltzea
beste asmorik ez nuela. Berehala konturatu nintzen, ordea, hurrengo mendea
ez nuela urruti izango, lagunei pasadizoak eskatu eta pasadizook jaso,
antolatu eta txukuntzerako. Etsi-etsian, beraz, neureak idazteari ekin
nion.
Hogeita bi urterekin hasi nintzen Arrasaten irakasle, eta adin horretako
gazteak ditut orain unibertsitatean ikasle, gaztetan nire ikaskide izandako
lagunen seme-alabak tarteko direla sarri. Ez da seinale ona, niretzat
behinik behin, oraindik ez zait-eta hiruko erregela egiten ahantzi. Pentsatzen
hasita nago munduan neu ote naizen zahartzen ari den bakarra. Izan ere,
ni neu urtetik urtera zaharrago naizen arren, ikasleak ez baitira behin
ere zahartzen, urtea joan urtea etorri adin berekoak ditut-eta. Aurreko
batean, liburu hau zela-eta, iragan-minak Arrasateko ikastolara eraman
ninduelarik, berak zortzi urte zituela nire ikasle izandako neska batekin
egin nuen topo: zortzi urteko bere semea ikastolatik noiz aterako zain
zegoen. Biribila da mundua, bai horixe! Ez dakit nola kostatu zitzaigun
hainbeste horretaz ohartzea.
Herio batean, baina gustura idatzi dut liburua, eta sekulako hustualdia
eman diet nola lepo gaineko ganbarari hala bular barruko kutxa taupakariari.
Hustuketa lan hori emankor izango bada, ordea, ez da aski bihotza estutu
eta garunak zukutzea. Pello Zabaleta adiskideak esan ohi duenez, bihotza
eta burua nekatzea bezain beharrezkoa da ipurdia nekatzea, eta alde horretatik
lasai nago, aitortu behar baitut oraingo honetan lisatu ederra eman diodala
bizkarrak bere izen ona galtzen duen atzealdeko inguru horri. Idazten
hasi orduko ohartu nintzen liburua herren geratuko zitzaidala irakasle
moduan bizi izan ditudanetara mugatuz gero. Irakasle baino lehenago ikasle
izana naiz neu ere, munduan gehienak bezala, eta garbi daukat elkarren
osagarri direla ikaslearen eta irakaslearen ikuspegiak. Zergatik ez kontatu
ikasle nintzeneko bizipenak ere?
Orain ikasle ditudan gazteek eskola-sistema bakarra ezagutu dute, eta
nekez imajina dezakete besterik. Alde horretatik, orain mende erdiaren
adin-jira horretan gaudenoi dagokigu gure seme-alaba eta ikasleei azaltzea
nolakoa izan zen guk jaso —eta jasan— genuen hezkuntza. Iraganeko
mundu horien berri ematea dagokigula, alegia, nahiz gure garaiotan errazegi
uzten diogun hezkuntzaren erantzukizun osoa eskolari.
Ikasle zein irakasle, ibili naizen leku guztiek utzi didate beren arrastoa.
Arrasto horietako batzuk hezur muinetan sartuta daramatzat, noiz isil
noiz kurrinka, aldian aldiko aldartearen arabera. Beste batzuk axalagoak
dira. Badira kontu barregarriak eta badira negargarriak ere, eta ez da
beti erraza izaten batzuk eta besteak bereizten.
Ez dut inortxo ere leziatu nahi liburu honen bidez. Hezkuntza —oraingoa
zein garai batekoa— kezka biziz bizi duen maisu baten aitorpena
besterik ez da, funtsean, liburua. Saiatu, saiatu naiz jator jokatzen,
nahiz ondotxo dakidan alferrikakoa dela errealitatea ikuspegi bakar batez
islatzen ahalegintzea.
Errealitatea ez baita berez ezer. Diskurtsoak eraikitzen du errealitatea,
eta, ikuspegi adinbat diskurtso dagoenez, diskurtso adina mundu dago.
Zein mundutan bizi nahi duen, norberak aukeratzen du, ikuspegia hautatu
eta diskurtsoa aukeratzen duen une berean. Liburu honetan aurkituko duzuna
ez da, beraz, Mundua, nik neure diskurtsoarekin eraiki dudan mundutxoa
baizik. Eta, nire mundutxo horretan sartzen bazara, hor ezagutuko dituzu
nire ametsak eta lainezak, nire damuak eta mamuak, nire merituak eta delituak.
Ez baitago barrena husterik zeharo biluzi ezik.
Lagunartean eta han-hemenkako hitzaldietan sarri kontatu izan ditut hemen
irakurriko dituzun pasarte asko eta asko, obsesio bihurtu zaizkit-eta.
Kontatuaren kontatuz, beharbada desitxuratu egingo nituen gertakariak.
Berariaz, ordea, inoiz ere ez. Baliteke egia ez den konturen bat edo beste
lerratu izana tarteka, eta ziur nago xehetasunetan huts egingo nuela behin
baino gehiagotan. Oker edo zuzen, neure uste eta sentipenak kontatu ditut
nik hemen, eta kontatzen ditudanak oker badaude, ez da inor engainatzeko
asmoz propio okertu ditudalako, sentipen-usteok niretzat ustekabean ustel
direlako baizik.
Joxerra Garzia, Kurrin-kurrun vitae. Moldatua.
|