EIBZ

 

OINARRIZKO HIZKUNTZA TREBETASUNAK
--- IKASLEA ---

 
mintzatu
irakurri
idatzi
entzun

Dilema

Ondoko artikuluan hainbat hutsune daude. Hauek egoki betetzeko hiruna aukera ematen zaizkizu, baina bat bakarra da zuzena, zein?

Beste dilema bat: ederra ala azkarra?

XABIER MENDIGUREN ELIZEGI

"Hobe da guapoa eta tontoa izatea, itsusia eta bizkorra baino".

Hori esan zidanak / zionak / zizkidanak edertasuna eta argitasuna, biak / biek / biok batzen zituen beregan. Asaldatu egin ninduen / ninduten / nituen esaldiak. Pixka bat pentsatuz / pentsatzean /pentsatzen jarri nintzen. Kontzeptuak oso lausoak ziren: polit - itsusi, ergel - bizkor...

Saia gaitezen itxura zientifikoa ematen berez matematikoa ez den auzi honeri / honi / horreri: har dezagun magnitude bat, edertasuna, eta egin dezagun eskala bat, zerorik hamarrera / zerotik hamarrera / zerotik hamarretara: 0 guztiz itsusi eta zatarra izango litzateke, begiratzeak nazka ematerainokoa, eta 10 guztiz ederra, denen begiak erakarri eta itsutzeko modukoa / modutakoa / moduzkoa. Egin dezagun beste horrenbeste argitasunarekin: 10 erabateko inteligentzia lirateke / liteke / litzateke eta 0 haren gabezia osoa.

Zer nahi genukeen galdetuz gero, erraza da bietan / biotan / biretan 10 nahi dugula esaten, edo bederatzina bestela, puntaren puntan egotea deseroso samarra izan liteke-eta. Orain imajinatu, jaio ordukako /orduko / ordutako, puntu kopuru bat ematen digutela, eta nahi eran banatzeko aukera, bi ezaugarri horien artean. Adibidez, zuri 12 puntu egokitu zaizkizu bizitzaren loterian; nola banatuko zenituzke: 6 eta 6? 7 azkarran / azkarrean / azkarretan eta 5 guapoan? Alderantziz akaso?

Hizpidea eman zidan lagunak garbi neukan / zeukan / zeuzkan puntu gehiago hartuko lituzkeela edertasunean argitasunean baino, eta nabarmen gainean / gainera / gainerakoan; nik kontra egiten nion, baina sendoa zen haren argudioa: "Mundu honetan zoriontsuagoa izan ohi da ergel polita azkar itsusia baina / bainan / baino; eta gainera —jarraitu zuen— azkar itsusia ohartu egiten da bere zoritxarraz, eta bi aldiz sufritzen du horrenbestez". Biok ezagutzen genuen / zenituen / zenuten adibide bat ekarri zuen bere argudioen sendogarri, eta isildu egin nintzen.

Adibidetzat / Adibidez / Adibidezkoa hartu genuena emakumezkoa zen; edertasunaren nagusitasuna aldarrikatzen zuena baita ere / ere bai / ere baita. Gure gizartearen falokrazia, misoginia, matxismoa egon liteke horrelako sentieren oinarrian. Esan nahi baita, gehiago baloratzen (are exijitzen) zaiola / ziola / ziotela edertasuna emakumeari gizonezkoari baino, eta emakume bizkorra lan-munduan etsaitzat hartu. Ez dut ur handitan sartzeko astirik ordea. Gainera, ez dago gure izaera faktore bi horietara mugatzerik: hor dago alaitasuna, eta onberatasuna / ondasuna / ontasuna, eta beste hainbeste.

Eskerrak / Eskerrik / Eskerrik asko, hala ere, tokatzen zaiguna tokatzen zaigula, ez dugun guk aukeratzen; erotu egingo ginateke bestela.

Iturria:www.ikasbil.net

 

--->>>irakaslea<<<---