Saltatu nabigazioa

1.4. Osagai hausnartua

Hizkuntza eta hiztunaren arteko harremana

Jarrerak ikasten dira, ez dira jaiotzekoak, eta iraunkorrak izateko joera duten arren, bizipenek alda ditzakete. Horrela, bada, motibazioa elikatzeak bidea eman dezake jarrerak eta jokabideak aldatzeko. Hizkuntzekiko sentimenduak eta kognizioak landuz, hiztunak tresnak eta estrategiak eskura ditzake hizkuntzen arteko ukipen egoeran (G) gertatzen diren gatazkak eta egoera aldrebesak hobeki ulertzeko eta kudeatzeko, eta prozesu horren ondorioz, hiztunak hizkuntzarekiko atxikimendua areagotu dezake.

Berezko helburu akademikoak ez ezik, hezkuntzak ikasleen ongizatea ere bilatu behar du, bizi diren ingurunea ulertarazi eta horretan ahalik eta hobekien egokitzeko tresnak eman. Helburu horiek lortzeko, beharrezkoa da ikasleek gatazka linguistikoak ulertzea (hiztunaren eta komunitatearen mailakoak) eta  topiko edo uste faltsuak identifikatzen ikastea. Beste modu batez esanda, ikasleek hezkuntzaren arlo guztietan horren garrantzitsua den gaitasun kritikoa garatu behar dute hizkuntzen gaineko diskurtso eta arau sozialen eraginpean bizi direlako. Hizkuntzekin lotutako prozesuen ulermenak estres linguistikoa arindu eta bizi kalitatea hobetu dezake.

Aipatutako gaitasunak eta motibazioak esparru akademikotik kanpo landu daitezkeen arren, helburu akademikoekin hain lotuta izanda, bada hezkuntza komunitateari dagokion lana, gelatik bertatik hasita.

Atxikimendu linguistikoa eta kontzientzia linguistiko kritikoa lantzeak eskatzen dituen ikasleen gogoeta maila kontuan hartuta, lan mota hori bigarren hezkuntzan kokatzen da bete-betean, baina lehen hezkuntzako hirugarren zikloan ere has gaitezke txikitatik osagai pragmatiko, afektibo eta sinboliko-kulturalen bidez elikatu ditugun atxikimendua eta motibazioa hausnarketaren bidez indartzen.

Hizkuntza komunitate minorizatuaren parte izateak komunikazio elkarrekintzak baldintzatzen dituenez, hizkuntza ukipenean ohikoak diren ezaugarri soziolinguistikoak ulertzeak tresnak emanen dizkie ikasleei ikastetxean eta ikastetxetik kanpo aurkituko dituzten egoeretan hobeki moldatzeko.

Irakasleei dagokie, beraz, soziolinguistika kontzeptuen oinarrizko ezagutza izatea, gero, ikasleekin, soziolinguistikaren pedagogia eta didaktika egiteko. Izan ere, soziolinguistika kontzeptuen lanketa hobe da Batxilergorako edo bigarren hezkuntzako laugarren mailarako uztea. Ez da inoiz ahaztu behar, helburua hiztunak gaitu eta ahalduntzea baldin bada, soziolinguistika lan egiteko marko orokorra dela baina ez gazteek ikasi beharreko kontzeptu eta teoria multzoa.

1.4.1. Norberaren ingurune soziolinguistikoa ulertzeko prozesua

Lehen Hezkuntzako azken zikloa eta Bigarren Hezkuntza

Motibazioa lantzerakoan komeni da kontuan hartzea eskainitako edukiek edo bideratutako hausnarketek ez dutela berdin eraginen ikasle guztiengan, nortasun ezaugarriek eta biografia linguistiko ezberdinek baldintzatuko baitituzte proposatutako jardueraren arrakasta eta oihartzuna.  Horregatik, komeni da hainbat ardatzetan kokatutako lanketa egitea: maila pertsonalean, emozio eta bizipenetan sakontzea; hiztun taldeen mailan, hiztunen arteko dinamikak eta elkarrekintzak behatzea eta maila sozialean, azkenik, hizkuntza ekologiaz eta hiztun komunitateen arteko harremanaz pentsatzea. Hau da, bide ezberdinetatik abiatzea ikasle mota guztiengan eragin ahal izateko.

Bide batetik edo bestetik abiatuta, helburua da ikasleen gaitasun kritikoa elikatzea, hizkuntzen ukipen egoeran (G) ohikoak diren prozesuak, jokabideak eta diskurtso sozialak hobeki uler ditzaten. Hasieran ikasleek ez dute gaitasunik izanen irakasleak planteatutako gaiaren gaineko iritzi sakonik emateko, nahikoa izanen da bizipenak adierazteko gogoa eta solaskideak entzuteko eta ulertzeko jarrera sustatzen bada. Horrek guztiak utzitako oihartzuna hurrengo urratsak emateko oinarria izanen da. Izan ere, motibazioa eta atxikimendu linguistikoa sendotzeko lan sistematikoa egiten bada, ikasleak gero eta trebeagoak izanen dira ariketa gogoetatsuak egiten eta gauza izanen dira erabilerarekin lotutako helburuak irudikatzeko. Gauza guztiekin bezala, entrenamendu progresiboa eta entrenatzailea (irakaslea) behar dituzte, besterik ez.

1.4.2. Oinarrizko kontzeptu soziolinguistikoak

DBH4 eta Batxillergoa

Hezkuntza ibilbide osoan egindako lanketaren ondoren, soziolinguistikak zenbait kontzeptu giltzarri eskaini diezazkieke ikasleei beren hiztun esperientzia hobeki uler dezaten eta hausnarketa kritikoa beste maila batera eraman dezaten.

Irakasleak ongi ezagutu behar du ikastaldea lanketa soziolinguistikoa hasi aurretik. Ordura arte ikasleek atxikimendua lantzeko aukerarik izan ez badute, kontzeptu soziolinguistikoak memoriaz ikasi beharreko beste eduki multzo bihurtuko dira, haien praktika linguistikoan eraginik izanen ez duena.

Beraz, irakasleak soziolinguistikaren lanketaren bidez lortu nahi duen helburua ongi doitu beharko du, ikasleen hizkuntza praktiken onerako izan dadin. Soziolinguistikak eskaintzen dituen kontzeptuek aurretik hizkuntzei, arau sozialei eta haien praktika linguistikoei buruz hausnartutakoa finkatu dezakete, baina, jakina, soilik aurreko lana egina badago; soziolinguistika ez baita orain arte azaldu dugun prozesu osoa aurreztuko digun bidezidorra.